Duszona cielęcina w sosie kurkowym

Duszona cielęcina w sosie kurkowym

Cielęcina w sosie kurkowym
Cielęcina w sosie kurkowym

Składniki dla 2 osób:
 300 g łopatki cielęcej
4 cm pora
4 łyżki mrożonych kurek
50 ml śmietanki 30%
pół chochelki dobrze przyprawionego rosołu
łyżeczka masła klarowanego

Przygotowanie:
W rondelku rozgrzej masło klarowane, dodaj pora pokrojonego w drobniutką kostkę oraz pokrojoną cielęcinę. Gdy por się zeszkli dodaj rosołek i duś aż cielęcina będzie miękka.

Cielęcina w sosie kurkowym
Cielęcina w sosie kurkowym

Teraz dodaj kurki i duś razem kilka minut. Dodaj śmietanę i łyżeczkę mąki krupczatki, zamieszaj i zagotuj. Dopraw pieprzem i ewentualnie solą według uznania. Smacznego :).

Cielęcina w sosie kurkowym
Cielęcina w sosie kurkowym

 

Nasza cielęcina w sosie kurkowym była przygotowana właściwie bez dodatkowych przypraw. Nie dodaliśmy nawet soli, jedynie odrobinę pieprzu. Zadziało się tak dlatego, że mieliśmy dobrze przyprawiony rosół, w którym mięso się dusiło. Jeśli zechcesz tę potrawę przygotować na kostce rosołowej, to możesz dodać więcej przypraw. 

Cielęcina lubi towarzystwo bazylii, estragonu, lubczyku, cząbru, majeranku, kolendry, ziela angielskiego , liścia laurowego no i naturalnie cebuli i czosnku. Gotowe danie warto posypać szczypiorkiem albo natką pietruszki. Cielęcina jest mięsem delikatnym i dietetycznym, podaje się ją też małym dzieciom. Jest źródłem wielu  cennych składników. Zawiera białko, potas, żelazo, fosfor, cynk oraz witaminy z grupy A i B.

A teraz kilka informacji ze strony:
https://leczenienaturalne-halinaprzybylko.blogspot.com/2014/01/cielecina-wartosci-odzywcze.html

CIELĘCINA – WARTOŚCI ODŻYWCZE

 O wartościach odżywczych cielęciny decydują: warunki chowu zwierząt, sposób odżywiania oraz wiek zwierzęcia (najbardziej wartościowe jest mięso pochodzące od kilkutygodniowych cielaczków). Jest to mięso delikatne , zalecane w dietach naturalnych (szczególnie dla dzieci).
Cielęcina jest bardzo dobrym źródłem wielu cennych składników jak: białka; witamin-kobalamina (witamina B12 ) i PP oraz cynku. Białko jest ważnym składnikiem pożywienia, dostarczającego aminokwasów do odbudowy zużytych tkanek. Należy mieć na uwadze , że nadmiar
białka zwierzęcego może być szkodliwy dla zdrowia, ponieważ wpływa na zaburzenie pracy wątroby i nerek. Kobalamina (witamina B12 ) współdziała przy tworzeniu i regeneracji czerwonych ciałek krwi. Dlatego też cielęcina jest zalecana dla osób chorych na anemią. Ponadto witamina ta wpływa na koncentrację i tworzy materiał genetyczny organizmu. Jest wykorzystywana w leczeniu schorzeń żołądka. Cynk jest niezbędny do wzrostu i regeneracji tkanek, bierze udział w produkcji hemoglobiny. Niedobór tego minerału powoduje u dzieci utratę apetytu co prowadzi do zahamowania wzrostu.
Cielęcinę można mrozić, nie traci witamin, ma właściwości zakwaszające, dlatego należy spożywać ją z dodatkiem warzyw np: marchewką,groszkiem, kalafiorem, fasolką szparagową lub szpinakiem. W kuchni polskiej cielęcinę podaje się najczęściej z pieczonymi ziemniakami, ryżem.Cielęcinie można przyprawić nasionami lub liśćmi kolendry które nadają ciekawy, ostry smak.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *